keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

VEHNÄTTÖMYYS - RATKAISU VATSAOIREISIIN?

Onko sulla aika-ajoin ilmestyviä tai jatkuvasti yllä jyllääviä epämääräisiä vatsaoireita? Turvotusta, närästystä, kipuilua, toimimattomuutta, ehkä kaikkea mahdollista näiden väliltä? Närästyslääkkeet ei jeesaa kun hetkellisesti ja maitohappobakteereistakaan ei tunnu olevan apua. Mulla on sulle ratkaisu. Kokeile vehnätöntä ruokavaliota. Puolustaudun heti sanomalla, että tätä tekstiä ei ole kirjoitettu vain sen takia, että vehnättömyys tai gluteenittomuus on nyt tosi in. Mä kerron omista kokemuksistani ja siitä, mikä mulla auttoi mun elämänlaatuakin heikentäneisiin oireisiin. Mun mielestä pitäisi aina edes kokeilla erilaisia ruokavalioita jos kokee, että tarvitsee jotain muutosta. Yliherkkyyksiä ja erilailla reagoivia masuja on yhtä paljon kun täällä on tallaajiakin.




Mulla on aina ollut stressivatsa. Reagoin jännitykseen ja stressiin aina ensimmäisenä vatsallani. Sattuu ja oksettaa. Lukion abivuonna kirjoitusten aikaan homma paheni niin paljon, että laihduin parissa kuukaudessa 10 kiloa, koska en vaan yksinkertaisesti pystynyt syömään koska vatsaan sattui. Ja vatsaan myös sattui sen takia, koska ajattelin tätä asiaa jatkuvasti. Oravanpyörä oli valmis. Lakin saannin ja yo-juhlien jälkeen tämä helpottui huomattavasti.

Ei kuitenkaan mennyt kauaa kun taas oli jatkuvasti jotain oireilua ja kävinkin lääkärillä ja verikokeissa testauttamassa mahdolliset allergiat, mikä varmasti on myös monelle muulle ensimmäinen askel kun lähdetään miettimään vatsaoireilun syytä. Kaikki näytti kuitenkin olevan kunnossa. "Älä ajattele sitä niin se menee ohi" "Jos jatkuu, niin tule uudestaan". Välillä oli oireita ja välillä ei. Oireilu ei tuntunut liittyvän mitenkään stressiin, koska tuolloin elämäntilanteeni oli tosi leppoisa. Tätä kesti jonkin aikaa. Lopetin maidon juonnin. Ei vaikutusta.




Syksyllä 2015 oireet kuitenkin palasivat takaisin ja olivat melkeimpä jatkuvia. Keväällä 2016 mua närästi jo melkein päivittäin niin paljon, että oli tosi huono olo ja oksetti. Vatsa oli tosi sekaisin koko ajan. Rennietä ja Somac-kuuri, ei mitään helpotusta. Sisko kertoi aloittaneensa vehnättömän ruokavalion omiin vatsakipuihinsa ja ajattelin ensin, että en mä mitään vehnätöntä jaksa, hirveen vaivalloista!

Kesällä 2016 kuitenkin nielin tappioni ja kokeilin vehnätöntä ruokavaliota sillä mielellä, että katson nyt hetken mitä tapahtuu. Oireet loppuivat kuin seinään. Ajattelin ensin, että ehkä tää vaan on jotenkin tosi levollinen elämänvaihe mulle ja kaikki muukin natsaa, mutta nyt lähes vuoden vehnätöntä ruokavaliota noudattaneena voin käsi sydämellä sanoa, että mun vatsalla on ollut koko tän vuoden tosi hyvä olla. Vaikka tässä amk-opintojen aikana on ollut tosi paljon stressaaviakin tilanteita viimeisen vuoden aikana, niin mun vatsa on pysynyt vauhdissa oikein hyvin mukana eikä oo vetänyt stoppeja missään vaiheessa.

Lopuksi (jos joku on tänne asti päässyt) korjauksena monen ennakkoluulolle: vehnätöntä ruokavaliota ei todellakaan ole vaikeaa tai vaivalloista noudattaa. Nykyään kaupoista saa tosi paljon erilaisia jauhoja ja pastoja mitkä on oikeasti tosi hyviä, eikä juurikaan eroa normaaleista vehnätuotteista! Näistä mun käyttämistä tuotteista yms voin kertoa joskus omassa postauksessaan, ettei tästä tuu ihan liian pitkää. :)

Onko sulla kokemuksia ruokavaliomuutoksista koskien vehnää tai jotain muuta? Mitä ajatuksia ruokavaliokokeilut sussa herättää? 


- Heta


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti